کتاب مبانی و کاربرد یادگیری حرکتی نوشته دکتر فرهاد رحمانینیا توسط نشر ورزش و بامداد کتاب به چاپ رسیده است. تربیت بدنی و علوم ورزشی دانش جدیدی است که در اوایل قرن بیستم به دنیا معرفی شد و در طول یکصد سال اخیر با چنان رشد و توسعه قابل ملاحظهای روبه رو بوده است که وقتی به توصیف و تحلیل وضعیت کنونی آن میپردازیم گمان میبریم که قدمتی چند صد ساله دارد.
واقعیت این است که نیازهای اجتماعی عصر جدید در قالبهایی همچون تربیت بدنی و تعلیم و تربیت، آمادگی جسمانی و بهبود تندرستی، گذران صحیح اوقات فراغت آحاد جامعه با ورزش و به ویژه ورزش قهرمانی سبب شدند که آهنگ رشد علوم ورزشی در مقایسه با برخی علوم از سرعت بیشتری برخوردار باشد. اما بدیهی است اگر چنین سرعتی با تخصصی شدن همراه نباشد از بداعت و تازگی دور خواهد شد و این جدا افتادگی جذابیت آن را نزد پژوهشگران و مخاطبان عام کاهش میدهد. از این رو، در آستانه هزاره جدید شاهد هستیم که شاخههای جدید علوم ورزشی یکی پس از دیگری در دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر جهان رشد و توسعه مییابند یکی از این شاخههای جدید، یادگیری حرکتی میباشد که هم اکنون در برخی مراکز آکادمیک جهان دورههای کارشناسی ارشد و دکترای این رشته برای دانشجویان علاقمند ارائه میشود.
در کشور ما نیز به تازگی دورۀ دکترای رشد و تکامل و یادگیری حرکتی دایر شده که با استقبال خوبی روبه رو شده است. متأسفانه چنین اقدام مناسبی برخلاف برخی کشورهای پیشرفته با رشد و توسعه گزارشهای پژوهشی نشریات علمی روان شناسی حرکتی برگزاری همایشهای تخصصی و به ویژه دسترسی به منابع و کتابهای تخصصی و متنوع همراه نبوده است و فقدان توجه کافی به زمینههای مذکور ممکن است عواقب ناگواری را برای جامعه علمی دانش آموختگان این رشته و حتى مخاطبان عام به همراه داشته باشد. با همین دیدگاه و پس از چندین سال تدریس در دورههای کارشناسی و تکمیلی دانشگاه به تألیف کتاب حاضر پرداخته شد و در طرح تألیف چند نکته مورد توجه قرار گرفت:
(1) ساختار کتاب بر اساس نیازهای آکادمیک و جامعۀ ورزشی طراحی شده و در طرح تألیف علاوه بر کاربردی بودن نیاز دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا مورد توجه قرار گرفت.
(2) مطالب کتاب در هفت بخش و هفده فصل ارائه شده و تلاش مؤلف بر این بوده است که با بهرهگیری از کتابها و گزارشهای پژوهشی جدید بر غنا و تنوع ادبیات یادگیری حرکتی کشورمان بیفزاید و در عین حال مرجع مناسبی را نیز برای علاقمندان این رشته به ارمغان آورد.
(3) منابع هر فصل با ملاحظه نیاز احتمالی دانشجویان دورههای تکمیلی در پایان هر فصل ارائه شده است که علاقمندان با توجه به شمارههای مندرج در متن جهت دسترسی به توضیحات تکمیلی و بیشتر میتوانند به منابع مورد نظر رجوع کنند.
(4) با توجه به سرفصلهای پیشنهادی درس یادگیری حرکتی برای دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد تلاش شد که محتوای مورد نظر در فصول کتاب گنجانده شود که پیشنهاد میشود اساتید محترم در دوره کارشناسی با حذف برخی فصول مانند ،3، 7، 12، 15 و 17 یا به هر شکل که مناسب بدانند بر کارآیی تدریس بیفزایند.