کتاب مهارتهای آموزشی جلد دوم نظریهها و الگوها نوشته دکتر حسن شعبانی توسط نشر سمت به چاپ رسیده است. آموزش درست، بهترین وسیله گسترش و نوسازی اندیشه است. هرگز نمیتوان نسل جوان را با تحمیل و فشار به سوی رشد و تعالی هدایت کرد. تحمیل مداوم و غیر ضروری، فرصتهای انتخاب را که برای رشد هوشمندانه ضرورت دارد، محدود میکند. متأسفانه، مؤسسات آموزشی امروز نه تنها از آزادی انتخاب و رشد فردی و اجتماعی یادگیرندگان پشتیبانی نمیکنند، بلکه امکان هرگونه ابتکار، آزادی اندیشه و نقادی را از آنان گرفتهاند.
کتاب مهارتهای آموزشی و پرورشی در دو جلد با عنوان، مهارتهای آموزشی و پرورشی (جلد اول) و مهارتهای آموزشی (جلد دوم) در دو بخش و 9 فصل تنظیم شده است. بخش اول با عنوان نظریهها و دیدگاههای مختلف، در زمینه آموزش و عوامل مؤثر بر آن بحث میکند و در این فصلها دانشجویان با نظریه و دیدگاههای مختلف در زمینه آموزش آشنا خواهند شد و آن نقش فرهنگ، ذهن، انگیزش بر ماهیت و عملکرد آموزش و یادگیری تجزیه و تحلیل میشود. در بخش دوم با عنوان رویکردها و الگوهای آموزشی، دانشجویان با چهار رویکرد و هشت الگوی آموزشی در اجرای فعالیتها آشنا میشوند. مؤلف بر این باور است که مطالب و محتوای مطرح شده در فصلهای گوناگون نه تنها برای دانشجویان و آموزشدهندگان مبتدی مفید خواهد بود، بلکه برای کلیه آموزشدهندگان در سطوح گوناگون و مجریان با تجربه که به طور عمیق به حرفه آموزشی خود فکر میکنند، میتواند مفید و ارزشمند باشد.