دستگاه گوارش: آناتومی، بافت شناسی، جنین شناسی و فیزیولوژی

بررسی کوتاه:

  • 1 بررسی آناتومی دستگاه گوارش
  • 300,000 تومان برای شما
    موجود است
    ارسال به سراسر ایران
    گارانتی تعویض کالای معیوب
    مرور کتاب

    مروری در مورد این کتاب

    کتاب دستگاه گوارش: آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی و فیزیولوژی تالیف دکتر سیدفخرالدین مصباح‌اردکانی، دکتر الهام علی‌آبادی و دکتر سارا کشتگر توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز  به چاپ رسیده در چهار بخش آناتومی، بافت شناسی، جنین شناسی و فیزیولوژی دستگاه گوارش تهیه و تدوین شده و در مجموع شامل 16 فصل است.

    به این دلیل که بیشتر اعضای تشکیل دهنده دستگاه گوارش در حفره‌ی شکم قرار دارد، در بخش اول در فصل‌های اول و دوم آناتومی دیواره‌های حفره‌ی شکم و صفاق توضیح داده شده است. سپس به منظور پیوستگی مطالب آناتومی لوله گوارش، شرح کامل آناتومی دهان، حلق، مری، معده، روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ از جمله راست روده و مجرای مقعد، با وجو د این که در حفره‌ی لگنی جای دارند، آورده شده است. در فصلی جداگانه اعضای وابسته به لوله‌ی گوارش شامل، کبد، لوله‌های صفراوی، پانکرآس و طحال نیز به دلیل هم راه و همگام بودن تکامل و خون گیری و مجاورت آن با لوله‌ی گوارش صحبت شده است. به منظور پیوستگی مطالب، در فصل پنجم توضیح سرخ رگ‌ها و سیاه رگ‌های گردش عمومی خون و سیاه رگ باب و فصل ششم اعصاب پیکری و احشایی موجود در حفره‌ی شکم لگنی آورده شده است.

    بخش دوم کتاب در خصوص بافت شناسی دستگاه گوارش از دهان تا مجرای مقعد و ساختمان‌های وابسته است، در بخش سوم مراحل تکامل دهان، مری و بخش‌هایی از دستگاه گوارش که در حفره‌های شکم و لگن قرار دارند همراه با حفره‌های بدن نوشته شده است. در بخش چهارم کتاب به فیزیولوژی و نحوه عملکرد اجزا مختلف دستگاه گوارش پرداخته شده است. فصل یازدهم به فیزیولوژی ماهیچه صاف اختصاص داده شده، به این دلیل که ماهیچه‌های صاف در جدار بیشتر قسمت‌های دستگاه گوارش وجود دارند و درک کامل اعمال حرکتی در دستگاه گوارش به دانستن فیزیولوژی ماهیچه‌های صاف بستگی دارد. در فصل بعد عصب‌دهی خاص دستگاه گوارش و رابطه آن با اعصاب خودمختار و دستگاه عصبی مرکزی و عوامل مختلف کنترل کننده دستگاه گوارش از جمله هورمون‌ها پرداخته شده است. پس از آشنایی دانشجو با اصول و قوانین فیزیولوژیکی کلی حاکم بر این دستگاه بسیار مهم بدن، در فصل‌های بعد، اعمال حرکتی و ترشحی بخش‌های مختلف از دهان تا انتهای روده بزرگ و در فصل شانزدهم، چگونگی هضم و جذب مواد در دستگاه گوارش شرح داده شده است.


    فهرستی وارد نشده است میتوانید از مشاهده داخل کتاب استفاده کنید
    اولین نفری باشید که درباره ی این محصول نظر میدهید. ثبت نظر
    در حال بارگزاری...
    پرسش و پاسخ درباره این محصول شما میتوانید سوالات خودتان را درباره این محصول اینجا مطرح کنید. ثبت پرسش
    در حال بارگزاری...
    در حال بارگزاری