کتاب پرستاری داخلی و جراحی بلک و هوکس اختلالات تغذیهای یکی از درسنامههای داخلی ـ جراحی پیشرفته در جهان است که به اصول کامل آناتومی و فیزیولوژی، پاتوفیزیولوژی، درمان طبی، و مراقبت پرستاری گستره ی کامل اختلالات بالغین می پردازد. در ویرایش جدید، پیشرفتهای مختلف از نظر دانش پایه ای در زمینههای مختلف ژنتیک، مدیریت درد، ترمیم زخم و... گنجانده شده است. پروتکلهای جدید و مهم شاهدمحور و رهنمودهای آنها نیز در این کتاب آمده است.
یکی از مطالب کلیدی ویرایش جدید، تمرین شاهدمحور است که در متن کتاب همراه با رهنمودهای بالینی مشخص شده است. این مطالب که در سراسر متن با آیکونهایی مشخص شده و به متن ارجاع داده شده است، با استناد به رفرنسهای تحقیق محور است. این مطالب به عنوان یادآورهای کمک بصری ارائه شده اند و نشان می دهد که اقدامات بالینی باید بر اساس یک شاهد تحقیقی به دقت بررسی شده و رهنمودهای بالینی مشخص باشد. در عین حال استفاده از شاهد در کادرهای تمرین به دانشجویان نشان می دهد که تمرین شاهدمحور یک تمرین دانشگاهی ساده نیست، بلکه راهی برای ارتقای اندازه گیری برآیندهاست؛ از قبیل جلوگیری از افتها، پنومونی همراه با ونتیلاتور، و آندوکاردیت.
نقطه ی قوت دیگر این کتاب، تشریح نقشهای حرفههای مختلف مراقبت بهداشتی در درمان هر بیماری است. در هر بیماری، تدبیر پرستاری به صورت شفاف مشخص شده است که با بررسی، تشخیص، برآیند مورد انتظار، مداخلات و ارزشیابی، سازماندهی می شود و این کار به دانشجویان کمک می کند که بدانند چگونه اقدامات پرستاری با خدمات سایر اعضای تیم بهداشتی جفت و جور می شود. مهارتهای تفکر ویژه در سراسر متن تأکید شده است، از جمله یک فصل جدید در همین رابطه در بخش 1 جلد 1 اختصاص داده شده است.
درسنامه ی پرستاری داخلی ـ جراحی بلک، این باور را تقویت می کند که پرستاران و پزشکان با هم رقابت نمی کنند بلکه به جای آن برای رسیدن به برآیندهای مطمئن به کمک بیمار و خانواده، با همدیگر همکاری می کنند. با این حال پرستاری و پزشکی رشتههای جداگانه ای هستند و در متن این کتاب نیز با هم قاطی نشده اند. اما از آنجایی که در زمینه ی فهم یکی و عدم درک رشته ی دیگر برای دانشجویان پرستاری اغلب مشکل وجود دارد، تدابیر پرستاری و تدابیر پزشکی به تفکیک آمده اند.
در این کتاب تأکید بیشتری بر روی برآیندها در مراقبت بهداشتی شده است و هر بیمار تحت عنوان مدیریت برآیند سازماندهی می شود. در زیر عنوان هر برآیند، چندین زیرمجموعه وجود دارد شامل تدابیر پزشکی، تدابیر پرستاری از بیمار داخلی، تدابیر جراحی، و تدابیر پرستاری از بیمار جراحی و غیره. فرآیند پرستاری برای تشریح تدبیر پرستاری استفاده می-شود، اما برای هر اختلالی استفاده نشده است و در عین حال برای اختلالات عمده، از فرآیند پرستاری استفاده شده است. مطالب کتاب از ساده به پیچیده و از بیماریهای شایع به غیرشایع سازماندهی شده است. بخشهای اولیه جلدهای اول تا پنجم، برای دانشجویان جدید طراحی شده است. از آنجایی که دانشجویان علاقه دارند مطالب مهم را نخست فرا بگیرند، لذا مطالب و بیماری-های مهم در آغاز هر فصل آمده است.
در کل، مطالب این درسنامه 18 بخش است که در 18 جلد مجزا به فارسی منتشر می شود. مطالب 5 بخش اول در مراقبت از همه ی بیماران داخلی ـ جراحی کاربرد دارد و محتوای این 5 بخش جلد نخست، راهنمای خوبی برای دانشجویان در یادگیری مراقبتهای پیچیده بدون توجه به تشخیصها و مشکلات اختصاصی است؛ شامل مفاهیمی است که اقدامات داخلی ـ جراحی را دربرمی گیرد، از قبیل ارتقای بهداشت، سیستم ارائه ی مراقبت، بررسی وضعیت، درمانهای جایگزین، تعادل آب و الکترولیت، ژنتیک، بیماریهای عفونی، درد، درمان حقوقی، مراقبت اتاق عمل، و اونکولوژی. بقیه ی بخشها پاسخهای معمول به اختلال سلامتی است. هر بخش با آناتومی و فیزیولوژی شروع می شود و با فصلی درباره ی بررسی تشخیصی و بهداشتی ادامه پیدا می کند، یک یا چند فصل بعدی، مراقبت پرستاری بیمار با اختلالات اختصاصی را پوشش می دهد. این مجموعه با همکاری صمیمانه ی اساتید گروه داخلی ـ جراحی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید بهشتی صورت گرفته و اغلب مطالب توسط مدرس همان درس، ترجمه شده است.