پرستاری شاهد محور

سال و نوبت چاپ:
اول/1389

بررسی کوتاه:

  • 1 توصیه شده برای پرستاران دانش‌پژوه و دانشجویان پرستاری و دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های مرتبط با سلامت
  • %13
    79,000
    69,000 تومان برای شما
    سود شما از این خرید: 10,000 تومان
    موجود است
    ارسال به سراسر ایران
    گارانتی تعویض کالای معیوب
    مرور کتاب

    مروری در مورد این کتاب

    کتاب پرستاری شاهدمحور که توسط نیکی کولوم، دونا سیلیکا، برایان هاینس و مارکز از دانشمندان پرستاری دانشگاه‌های معتبر جهان و توسط انتشارات بلک‌ول به‌ طریقی هدفمند و کاربردی برای پرستاران تألیف شده و ابعاد و ویژگی‌های مختلف مرتب بر این مفهوم نوین پرستاری را در خود جمع نموده است. این کتاب توسط خانم‌ها ثریا حامدی و مریم صداقتی به‌خوبی به فارسی برگردانده شده است، به‌طوری‌که ضمن رعایت امانت در بیان کلیه مطالب و با درنظرگرفتن واژه‌های فارسی مناسب، متن کتاب به‌صورتی سلیس و روان برای دانش‌پژوهان، دانشجویان و پرستاران عزیز آماده شده است. مطالعه‌ی آن به همه‌ی پرستاران دانش‌پژوه و دانشجویان پرستاری در همه‌ی مقاطع تحصیلی و هم‌چنین همه‌ی دانشجویان پزشکی و دانشجویان سایر رشته‌های مرتبط با سلامت توصیه می‌شود.


    پرستاری مبتنی بر شواهد (گواه) یا پرستاری شاهدمحور، مفهوم جدیدی است که اخیراً در ادبیات پرستاری خود را به‌نحو بارزی نمایان ساخته است. این مفهوم امروزه جایگاه ویژه‌ی خود را در کنار پزشکی مبتنی بر شواهد (شاهدمحور) و سایر حوزه‌های شاهدمحور مرتبط با سلامت و به‌طور کلی عملکرد مبتنی بر شواهد یافته است و اصولاً در زمانه‌ی انفجار و گسترش تحسین‌برانگیز اطلاعات و فن‌آوری اطلاعات در علوم پزشکی و مواجهه روزانه‌ با انبوه میلیونی داده‌های ارایه‌شده‌ی جدید تحقیقاتی در همه‌ی حوزه‌های مرتبط با سلامت، این نقش عملکرد مبتنی بر شواهد است که به افراد و حرفه‌ها کمک می‌نماید تا اطلاعات سره از ناسره را تشخیص داده و در این مسیر حساس کمتر دچار تعارض و خطا شوند. لذا توجه به ابعاد و ویژگی‌های این پدیده‌ی مهم در پرستاری امروز اهمیت عظیمی پیدا کرده است. اصولاً در همه‌ی حوزه‌هایی که تصمیمات انسانی جنبه‌ی حیاتی‌تر و اساسی‌تری پیدا می‌کند و دایره‌ی خطاهای تصمیم‌گیری تنگ‌تر و حساس‌تر می‌شود و خصوصاً تصمیمات درمانی و مراقبتی که تأثیرات مثبت و یا منفی آن مستقیماً بر مخاطب انسانی نمایان می‌شود، عملکرد مبتنی بر شواهد اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند که در این حالت استفاده‌ی صحیح و به‌جا از اطلاعات معتبر و مرتبط با تصمیم‌گیری‌ها مورد تأکید می‌باشد.

    اصولاً در پزشکی و پرستاری مبتنی بر شواهد، چندین اصل مورد تأکید قرار گرفته است: اولا این‌که، بهترین شواهد بالینی همراه با بهترین شواهد مطالعاتی ـ تحقیقاتی ، همگام و همراه با بهترین تخصص و مهارت مناسب بالینی و هم‌چنین ترجیح بیمار در یک گستره‌ی منطقی و مرتبط با یک‌دیگر اساس و مبنای هرگونه تصمیم‌گیری در مراقبت‌های مرتبط با سلامت قرار می‌گیرد. در این گستره‌ی وسیع، تحقیقات براساس سلامت روش‌شناسی انجام مطالعه و درنظرگرفتن اصول و قواعد تحقیق و اصالت موضوع و تخصص تیم تحقیق یافته‌های حاصله به درجات مختلف از نظر صحت و اعتبار تقسیم‌بندی می‌شود و بر این اساس هر پژوهشی در یک طبقه از اعتبار به‌منظور قرارگرفتن به‌عنوان مبنای عمل قرار می‌گیرد. در این راستا اگرچه کتب مرجع و سایر منابع مکتوب جایگاه خود را دارد، اما در مقایسه با یافته‌های حاصل از تحقیقات اصیل در درجات بعدی اهمیت قرار می‌گیرند و لذا کتب و منابع اصالت انحصاری خود را به‌عنوان مبنای عملکرد مراقبت‌های پرستاری قرارگرفتن را از دست داده و با یافته‌های تحقیقاتی جایگزین می‌گردد، لذا پرستاران و دانشجویان پرستاری از هم‌اکنون باید خود را با اصول، مبانی، مفاهیم و جایگاه این پدیده‌ی نوین در پرستاری آشنا نموده تا در آینده‌ی نه‌چندان دور بتوانند بر این اساس با ارایه‌ی مراقبت‌های صحیح‌تر و اصولی‌تر به بیماران، جایگاه مراقبت‌های پرستاری کشور را بیش از گذشته علمی‌تر و در سطوح قابل قبول‌تری ارایه نمایند.


    فهرستی وارد نشده است میتوانید از مشاهده داخل کتاب استفاده کنید
    اولین نفری باشید که درباره ی این محصول نظر میدهید. ثبت نظر
    در حال بارگزاری...
    پرسش و پاسخ درباره این محصول شما میتوانید سوالات خودتان را درباره این محصول اینجا مطرح کنید. ثبت پرسش
    در حال بارگزاری...
    در حال بارگزاری