کتاب سنجش فرآیند و فرآورده یادگیری تألیف دکتر علیاکبر سیف از انتشارات دوران، راهنمایی برای معلمان آتی میباشد تا با سنجش آموختههای دانش آموزان و ویژگهای رفتاری و عاطفی آنان به نتایج مطلوبی برسند. همچنین از طرفی دیگر در این کتاب، خوانندگان با اصطلاحات و مفهوم سنجش، هدفهای آموزشی و روشهای سنجش و منابع و مأخذ یادگیری آشناییت کاملی پیدا کرده و به مباحث و موضوعات گوناگون مرتبط با این مبحث علاقهمند میشوند.
سنجش به معنی فرایند جمع آوری اطلاعات درباره یادگیران به منظور کمک به تصمیم گیری در مورد رشد و پیشرفت آنان میباشد. هدف سنجش ارزشیابی فعالیتها و نتایج یادگیری دانش آموزان و دانشجویان و هدایت جریان یادگیری و عملکرد آنان میباشد. در این سنجش و ارزیابی از یک هدف آموزشی نیز پیروی میشود که این هدف اموزشی، قصد و منظوری است که معلم از انجام فعالیتهای آموزشی خود دارد. هدف یادگیری چیزی است که میل داریم یادگیرندگان در پایان یک واحد آموزشی یادگیرند، احساس کنند و برای آن اهمیت قائل شوند. با توجه با تعاریف گفته شده شخص آموزنده در مییابد چگونه از علم سنجش و انواع مختلف آن برای ارزیابی ویژگیهای افراد دیگر استفاده کند.