کتاب تفکر استراتژیک در محیطهای بیمارستانی تالیف عبداللطیف حمدان ترجمه بهزاد سنجری نادر به چگونگی خلق و فراگیر کردن تفکر استراتژیک در محیطهای بیمارستانی در راستای انتقال از یک دیدگاه اقتصادی صنعتی که بر خدمات و محصولات به عنوان معیارهای نتیجه تمرکز دارد، که توسط انتشارات جامعهنگر به چاپ رسیده است.
ایدهی اصلی نگارنده این است که تفکر استراتژیک به خودی خود ایجاد نمیشود، بلکه باید به عنوان یک نتیجهی آگاهانه توسط مدیران و پزشکان درگیر توسعه یابد. ارزش این کتاب نیز در این نکته نهفته است که نویسندهی این کتاب، مدیریت بیمارستانی را از منظر استراتژیهای رقابتی پورتر یعنی «رهبری در کاهش هزینه» و «تمایز در خدمات» مورد بررسی قرار داده است. در واقع این کتاب رویکرد قدرتمندی را در مورد چگونگی تغییر دیدگاه در صنعت مراقبتهای بهداشتی و الزام اتخاذ یک برنامهی استراتژیک که تغییرات پویا در نیازهای بیمار و افزایش هزینه در تأمین این نیازها را پیشبینی کند، ارائه میدهد. از اینرو، این کتاب به منظور تجهیز پزشکان و مدیران به ابزارها و چارچوبهای استراتژیک مناسب تدوین شده است.
عبداللطیف حمدان، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آمریکایی بیروت است و مطالعات او اغلب بر ارائهی روشهای نوین جراحی گوش، حلق و بینی و مدیریت بیمارستانی متمرکز میباشد.