کتاب مقدمهای بر نظریههای یادگیری هرگنهان ویرایش دهم تألیف میتو اج السون، جولیو جی رامیرز و بی آر هرگنهان ترجمه دکتر علیاکبر سیف توسط نشر دوران به چاپ رسیده است. عوامل و فرایندهای روانی- اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی زیادی کلاس درس و سایر نظامهای تعلیم و تربیت و اثربخشی روشها و برنامههای آموزشی را تحت تاثیر قرار میدهند. از این حیث، روانشناسی یکی از مبانی مهم تعلیم و تربیت و تدریسِ اثربخش محسوب میشود.
این کتاب با تاکید بر مبانی و اصول کاربردی حوزههای مختلف میتواند نقش مهمی در توانمندسازی روانشناسان تربیتی و مربیان همهی سطوح داشته باشد. حوزههایی همچون حافظه و درک، شناخت، نظریههای خویشتن و ذهنیتها، خلاقیت، هیجانات، تابآوری، انگیزش و یادگیری مستقل در این کتاب مطرح شده که میتواند در درک و مدیریت کلاس درس توسط مربیان، معلمان و استادان مفید واقع شود. ویژگی مهم کتاب این است که ضمن طرح مبانی نظریِ موضوعات شناختی یا هیجانی موثر در کلاس درس، در هر مبحث اصول کاربردی مورد نیاز را استخراج و ارائه داده و در انتها نیز به جنبههای کاربردی موضوع پرداخته است.