کتاب ارزیابی و آزمونگری روانشناختی با تجدید نظر کلی بر اساس DMS-5 تالیف دکتر محمد خدایاری فرد، دکتر اکرم پرند و فرناز حکیمینژاد توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. به کارگیری فنون ارزیابی، موجب کسب اطمینان از تدوین راهبردهایی است که برای تشخیص به کار میبرند. در این کتاب، ارزیابی فرایندهای روانشناختی با تأکید بر کنشهای هیجانی، رفتاری و اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد. تلاش ما بر این است که به خوانندگان دید گستردهای درباره ارزیابی و شیوههای آن ارائه کنیم تا بتوانند روشهای علمی ارزیابی را به طور همه جانبه فراگیرند و نتایج حاصل از آن را با همه پیچیدگیهایش به یکدیگر مرتبط سازند و آنها را به گونهای عملی به کار ببرند.
روانشناسی شناختی یا Cognitive Psychology اصطلاح نسبتاً جدیدی است و صرفاً چند دهه از عمر آن میگذرد، اما موضوعات مورد بحث و دغدغههای آن، چند هزار سال است که ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. روانشناسی شناختی مهمترین ویژگی انسان را در دریافت اطلاعات از محیط و پردازش اطلاعات در درون خود میداند و به این سوال مهم میپردازد که آنچه ما ذهن مینامیم، چیست و چگونه کار میکند؟ تقریباً از زمان دکارت به بعد، هر فیلسوف یا دانشمند بزرگی که در تاریخ علم و فلسفه میشناسیم، اشاره یا اشارههایی به مغز و ذهن و کارکرد آن داشته است.
مباحث کتاب ارزیابی و آزمونگری روانشناختی
1- طبقه بندی
2- مبانی آماری ارزیابی
3- شرح حال نویسی
4- ارزیابی هوش
5- ارزیابی پیشرفت تحصیلی
6- مشاهده
7- ارزیابی شخصیت
8- ارزیابی افسردگی
9- مقیاس های درجه بندی
10- ارزیابی اضطراب
11- مصاحبه
12- ارزیابی خشم
13- ارزیابی بافت خانواده