کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی ویراست سوم نوشته دکتر هاشم فردانش مانند تکنولوژی در هر یک از شاخههای علمی دیگر، شامل دو جزء اصلی نرمافزاری (محتوایی) و جزء سختافزاری می باشد که توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است.
تکنولوژی آموزشی مانند تکنولوژی در هر یک از شاخههای علمی دیگر، شامل دو جزء اصلی است:
- جزء نرمافزاری (محتوایی): شامل روشها، دستورالعملها، الگوها، راهبردها، طبقهبندی ها و ...
- جزء سختافزاری: شامل ابزار، وسایل،دستگاهها و رسانهها.
این دو جزء مکمل یکدیگرند و بدون یکی از آن دو، تکنولوژی آموزشی کامل نخواهد بود. انتقال تکنولوژی نیز باید این دو جزء را با هم در بر داشته باشد، تا تکنولوژی به صورت کامل منتقل شود.
کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی ویراست سوم دارای چهار فصل است:
- فصل اول: کلیاتی درباره تعریف آموزش، تعریف تکنولوژی آموزشی و تاریخچه است.
- فصل دوم: پس از بررسی چند نمونه از الگوهای آموزشی - که برای موقعیت ها و محیط های مختلف ارائه شده است - درباره تحلیل موضوع یا تحلیل آموزشی بحث شده است که از مباحث بسیار مهم در طراحی و تهیه برنامههای آموزشی و از اولین گام هایی است که باید تکنولوژیست آموزشی بردارد. تنظیم یا طراحی نظام مدیریت که پیشبینی و سازماندهی کارها و فعالیت های محوله به یک گروه تکنولوژیست آموزشی است نیز در آخر فصل دوم ارائه شده است.
- فصل سوم: به « طراحی» اختصاص دارد. این فصل درباره تعیین و طبقهبندی هدف های آموزشی از دیدگاه های مختلف بحث میکند که حاصل این طبقهبندی ها، به منزله مواد خام اولیه برای طراحی آموزشی ارائه میشود. طراحی آموزشی از بُعد خرد و کلان، طراحی انگیزههای آموزش، انتخاب رسانه آموزشی در تعیین راهبردهای یادگیری به ترتیب عنوان های مباحث دیگر فصل سوم را تشکیل میدهد.
- فصل چهارم: یک الگوی عام برای ارزشیابی انواع برنامههای آموزشی بررسی میشود و در پایان همین فصل، الگوی پیشنهادی مطرح میشود. کتاب برخوردار از جدول، نمودار و شکل های رنگی است.