کتاب نظریهها مدلها و روشهای آموزش بهداشت و ارتقا سلامت تالیف دکتر محسن صفاری و سایر همکاران چاپ نشر آثار سبحان و یاررس، به معرفی آموزش و ارتقا سلامت می پردازد و در 12 فصل تنظیم شده که در فصل اول یک دورنمای کلی از آموزش و ارتقا سلامت به خواننده ارائه می شود. در فصول2،3و4 به بررسی انواع مدلهای برنامه ریزی در آموزش بهداشت پرداخته شده است. در فصل پنجم تا هفتم انواع نظریهها به طور کامل شرح داده شده است. در فصول بعدی کتاب انواع روشهای آموزشی مطرح شده است. در انتهای هر بخش خلاصهای از مطالب همان بخش به همراه سوالات پایانی و تفکر انتقادی بیان گردیده است.
در دنیای متمدن امروزی که بسیاری از بیماریهای واگیر و عفونی جای خود را به بیماریها و اختلالات مزمن دادهاند و بسیاری از بیماریهای نوپدید و باز پدید، شکلی جهش یافته به خود گرفتهاند که دیگر با درمانهای معمول، قابل چارهاندیشی و علاج نیستند، آنچه بیش از پیش خودنمایی میکند، نیاز به تحول در رویکردهای سلامت و نگاهی دوباره به مقوله پیشگیری از پنجره تعدیل رفتارهای انسانی و توجه به عوامل محیطی و بوم شناختی است.
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به عنوان رویکردی اثربخش برای توجه ویژه به موضوع پیشگیری در کلیه سطوح آن، مدت مدیدی است که در کشورهای پیشرفتۀ دنیا، امتحان خود را پس داده و به عنوان یکی از حیطههای کلیدی در جهت کنترل هرچه بیشتر ناخوشیها و تألمات انسانی مطرح است؛ و این بدان دلیل است که بخش اعظم ناراحتیها و مشکلات بشر، دست پروردۀ خود اوست و از رفتارها و اعمال ناسالم و عدم توجه و بهره ناکافی از شرایط اکولوژیک و روابط انسانی، نشأت میگیرد. اینکه رفتار انسانی چگونه و تحت تاثیر چه عواملی شکل میگیرد و چگونه میتوان در جهت تغییر آن به سمت یک رفتار ایدهآل و سالم گام برداشت، مطلبی است که در محدوده علوم رفتاری، اجتماعی و پزشکی باید در جستجوی پاسخ آن بود و یکی از حیطههای اصلی که در واقع ملغمهای پویا از این علوم به حساب میآید، حیطه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت است.